Kirjoitetut vastaukset

KotiMikro-tuki
KotiMikro-tuki
Osallistuja (Participant)

    Moi,

    Digitoinnista on ollut parikin juttua. Tosin niistä on aikaa.

    Vinyylejä siirrettiin biteiksi Wavosaurilla  tässä vuoden 2013 jutussa (sivulla on latauslinkki artikkeliin):
    https://kotimikro.fi/ohjelmat/musiikki/nain-tuot-lp-levyt-digiaikaan

    Audacity on kyllä työkaluna lyömätön ja siihen löytyy verkosta jonkin verran ohjeita, kuten tämä Docplayerin opas älppärien digitoinnista. Vähän vanha sekin on, joten ohjelman komennot eivät täysin täsmää:
    https://docplayer.fi/2634984-Lp-levyn-digitointi-audacity-ohjelmalla.html

    Piuhat tietty tarvitsee olla, mutta ne saa muutamalla eurolla. Levysoittimen saa helpoiten kiinni vahvistimen kautta.

    Kasettidekin, jos sellainen on tallessa, line out -liitännästä voi vetää johdon tietokoneen line -in -liitäntään. Sitten vaan käynnistää Audacityn, laittaa kasetin pyörimään ja painaa Audacityn äänityspainiketta, niin kasetin sisältö tallentuu kiintolevylle – rutinoineen kaikkineen, mutta niitä voi yrittää siivota Audacitylla.

    Viimeisin isompi digitointijuttu oli tämä vhs-kassujen siirtojuttu vuodelta 2015. Jutussa olevaa sovitinta ei enää ole KotiMikrolta saatavissa, mutta vastaavia on kyllä myynnissä:
    http://www.kotimikro.fi/vhs-digimuotoon

    Terveisin,
    Alpo
    KotiMikro-tuki

     

    KotiMikro-tuki
    KotiMikro-tuki
    Osallistuja (Participant)

      Moi,

      LastPass-ohjelmasta ei ole muuta ohjetta kuin lyhyt käyttöönotto-opas ohjelman lataussivulla:
      https://etunurkka.kotimikro.fi/tietoturva/tietoturvaohjelmat/lastpass

      LastPassin oma manuaali on vain englanniksi. Se on osittain käännöskoneen kömpelösti suomentamaa tekstiä, josta saa kuitenkin jotain tolkkua:
      https://helpdesk.lastpass.com/fi/

      LastPass ei muuta mitään salasanoja tai muita tietoja ilman käyttäjän toimia. Sinun pitää vain muistaa ohjelman pääsalasana  (ja LastPassin käyttöönotossa antamasi sähköpostiosoite), niin voit myös läppärilläsi kirjautua palveluihin halutessasi LastPassin avulla.

      LastPassiin voi myös lisätä puhelinnumeronsa. Silloin voi puhelimen avulla päästä käsiksi tiliinsä, vaikka olisi unohtanut pääsalasanansa. Silloin palvelusta saa puhelimeen vahvistuskoodin, jolla saa LastPass-tilinsä taas käyttöön.

      Sähköpostiin tai muuhun palveluun kirjautuessa voi valita, käyttääkö LastPassia vai ei.

      LastPass lisää kirjautumiskenttiin oman kuvakkeensa, josta voi tarvittaessa kirjautua LastPassiin ja josta voi lisätä kenttiin LastPassiin tallennetut kirjautumistiedot.

      Tähän kuvaan on merkitty LastPassin kuvake, joka ilmestyy kirjautumiskenttiin:

      Kyllä LastPassia voi huoletta kokeilla. Sen voi aina ottaa selaimen laajennuksissa pois käytöstä, jolloin kirjautumiset toimivat taas kuten aiemmin.

      Ystävällisin terveisin,
      KotiMikro-tuki

      KotiMikro-tuki
      KotiMikro-tuki
      Osallistuja (Participant)

        Moi,

        Kokeile saapuvaan porttia 110 ja lähtevään porttia 465.

        KotiMikro-tuki

        KotiMikro-tuki
        KotiMikro-tuki
        Osallistuja (Participant)
          KotiMikro-tuki
          KotiMikro-tuki
          Osallistuja (Participant)

            Moi,

            Asiaa on käsitelty muutamankin kerran lehdessä, mutta siitä taitaa olla jo kohta pari vuotta. Tällainen juttu löytyy Facebook-tilin lopettamisesta:
            https://kotimikro.fi/internet/facebook/poista-facebook-tilisi

            Terveisin,
            Alpo
            KotiMikro-tuki

            KotiMikro-tuki
            KotiMikro-tuki
            Osallistuja (Participant)

              Hei,

              Täällä on alimmaisena Jopen vastaus samaan kysymykseesi, jonka jätit jo aiemmin. Jätit sen vain vähän hassuun luokkaan, etkä ilmeisesti huomannut vastausta:
              https://keskustelut.kotimikro.fi/foorumi/tilausasiat/topic/foorumista-uloskirjautuminen-hankalaa/

              Ystävällisin terveisin,
              KotiMikro-tuki

              KotiMikro-tuki
              KotiMikro-tuki
              Osallistuja (Participant)

                Hei,

                Mikä ohjelma torppasi Malwarebytesin ja missä vaiheessa ilmoitus tuli? Pandan ei nimittäin  pitäisi siitä hälyttää.

                Jos ilmoitus tuli jo ohjelman latausvaiheessa, niin sitten käytössäsi saattaa olla jokin selainsuoja, joka ei hyväksy Malwarebytesin asennustiedostoa.

                Kun Panda havaitsee viruksen tai muun haittaohjelman, Panda laittaa sen karanteeniin, josta ohjelman voi palauttaa, jos kyseessä on väärä hälytys.

                Karanteeniin pääsee, kun valitsee Virustorjunta-osion ohjelman pääikkunassa ja valitsee Tapahtumat-kohdasta Näytä raportti. Esiin tulee tapahtumaraportti. Valitse sen alareunasta Karanteeni. Seuraavassa ikkunassa voi palauttaa tai poistaa kohteen.

                Panda antaa tämännäköisen ilmoituksen, jos se epäilee asennettavaa ohjelmaa haitalliseksi:

                Ota ruutukuva samastasi ilmoituksesta ja lähetä tänne, niin on helpompi selvittää, mikä ohjelma sen aiheutti. Täällä on ohje, kuinka saat ruutukuvan tehtyä:
                https://keskustelut.kotimikro.fi/foorumi/kysy-meilta-foorumin-kayttaminen/topic/havainnollista-tarvittaessa-ruutukuvalla/

                Ystävällisin terveisin,
                KotiMikro-tuki

                KotiMikro-tuki
                KotiMikro-tuki
                Osallistuja (Participant)

                  Moi,

                  Keepitin asennusohjelma ei ole jostain syystä osannut tarjota sinulle oikeaa ohjelmaversiota.

                  Kirjaudu Keepitin palveluun, niin voit ladata järjestelmälajiasi vastaavan version, olettaen, että palvelu tunnistaa järjestelmäversiosi oikein.

                  Kirjaudu tunnuksillasi täällä:
                  https://www.keepit.com/

                  Hyväksy evästeet ja valitse sitten oikealta ylhäältä Login. kirjoita rekisteröityessäsi antamasi sähköpostiosoite ja salasana ja valitse Sign In.

                  Kuittaa tietoikkuna valitsemalla Close.

                  Valitse Show help -rivin päässä oleva Download-linkki, niin esiin tulee lataussivu. Vie hiiri ison Download-painikkeen päälle, niin esiin tulevassa tekstiselitteessä pitäisi lukea ”Keepit for Windows 64 version: 1.14.62 build:5686” (kuten oheisessa alla olevassa kuvassa). Jos näin on, niin painiketta painamalla saat 64-bittisen version asentajan.

                  Jos ongelma jatkuu, niin sitten pitää ottaa yhteyttä Keepitin tukeen, mutta kokeile ensin yllä olevaa konstia, ja palataan sitten tarvittaessa asiaan.

                  Tämän näköinen painike lataussivulta pitäisi paljastua:

                  Terveisin,
                  Alpo
                  KotiMikro-tuki

                  KotiMikro-tuki
                  KotiMikro-tuki
                  Osallistuja (Participant)

                    Moi,

                    FlightGearin keskustelupalstan mukaan sama ongelma vaivaa joitain muitakin käyttäjiä:
                    http://bit.ly/fg-bad-conversion

                    Sen verran siellä ovat ohjelman kehittäjät pari päivää sitten selvittäneet, että ongelma ilmeisesti johtuu jotenkin käyttäjänimestä, jossa on esimerkiksi ääkkösiä tai erikoismerkkejä.

                    Perjantaina 1. helmikuuta yksi kehittäjistä pahoitteli ongelmaa ja siellä ollaan vähän ymmällään, kuinka korjata tuo bugi. Siellä myös pelätään, että tuon ”Bad Conversion” -virheilmoituksen aiheuttaja on jokin muukin kuin pelkästään ääkköset. Sen selvittely ei näköjään ole kovin helppoa.

                    Jos Windows-käyttäjänimessäsi on ä-,ö-, å-kirjaimia tai muita erikoismerkkejä, niin sellainen konsti siellä neuvotaan, että vaihtaa latauskansion toiseen polkuun, jossa ei ole ääkkösiä tai muita kuin puhtaita ascii-merkkejä:

                    1. Valitse aloitusikkunassa Settings.
                    2. Valitse Show more… Downloads-kohdassa, rivin päässä oikealla.
                    3. Valitse Change (kohdan ”C:/Users/{Käyttäjänimesi}/Documents/…” oikealla puolella)
                    4.Valitse joku kansio, joka ei ole samassa polussa kuin käyttäjänimi (Luo ensin vaikka C:n juureen kansio, esim. nimeltä Temp, ja sen alle vielä kansio FlightGear ja valitse se FlightGearin Downloads-kansioksi)
                    5. Valitse sitten Fly!

                    Ystävällisin terveisin,
                    KotiMikro-tuki

                     

                     

                    KotiMikro-tuki
                    KotiMikro-tuki
                    Osallistuja (Participant)

                      Hei,

                      Ei Malwarebytes Anti-Rootkit-ohjelman (MBAR) tekemä tarkistus normaalisti kestä kuin muutaman minuutin.

                      Kun ohjelma jää noin jumiin, niin syynä saattaa olla jokin toinen ohjelma, joka estää tarkistuksen etenemisen. Palomuurikin voi joskus torpata MBAR-ohjelman. Ainakin ZoneAlarmin tiedetään joissain kokoonpanoissa pysäyttävän MBAR-ohjelmasta joko ajurin tai tarkistusmoottorin.

                      Sitä voi kokeilla, että käynnistää Windowsin vikasietotilassa ja suorittaa MBAR:n siinä. Silloin ladattuna ei ole kuin Windowsin peruskokoonpano, jolloin jokin mahdollisesti häiritsevä kolmannen osapuolen ohjelma ei pääse käynnistymään.

                      Windows 7:ssä  pääsee vikasietotilaan, kun käynnistät tietokoneen uudelleen ja pidät käynnistyksen alkurutiininen aikana F8-näppäimen painettuna (F8-näppäimen on oltava painettuna, ennen kuin Windows-logo tulee näkyviin).

                      Valitse ”Käynnistyksen lisäasetukset” -näytössä nuolinäppäimillä vikasietotila verkkoyhteyksin ja paina sitten Enter-näppäintä.

                      Windows käynnistyy riisuttuna, mutta sitä voi silti käyttää MBAR:n ajamiseen.

                      Ystävällisin terveisin,
                      KotiMikro-tuki

                       

                       

                      KotiMikro-tuki
                      KotiMikro-tuki
                      Osallistuja (Participant)

                        Moi,

                        Windows Defender älähtää herkästi ohjelmista, joiden alkuperää se ei tunnista. Etunurkan ohjelmin kohdalla varoitus on kuitenkin tarpeeton ja sen voi ohittaa valitsemalla varoitusikkunassa ”Lisätietoja” ja seuraavassa ”Suorita joka tapauksessa”.

                        Kannattaa varmistaa, että Windosin päivitykset ovat ajan tasalla, sillä sekin voi vaikuttaa Smartscreenin toimintaan:
                        Valitse aloitus -> Asetukset -> Päivittäminen ja suojaus.
                        Valitse ”Tarkista päivitykset” ja lataa, jos päivityksiä on tarjolla.

                        Ystävällisin terveisin,
                        KotiMikro-tuki

                         

                        KotiMikro-tuki
                        KotiMikro-tuki
                        Osallistuja (Participant)

                          Moi,

                          Jos kone on kovin sekaisin, niin järkevintä on kysyä huoltoliikkeestä tarjousta koneen saattamiseksi käyttökuntoon.

                          Mutta jos koneessa on alun perin ollut Windows 10 ja tuoteavain on tallessa, niin silloin voi ladata asentajan täältä ja asentaa Windows 10:n uudelleen ilman että siitä tarvitsee maksaa:
                          https://www.microsoft.com/fi-fi/software-download/windows10

                          Sivulla on ohjeet, mutta jos ne tuntuvat vaikeilta, niin helpommalla pääset, kun käännyt huollon puoleen. Se on sikälikin varmempaa, että huollossa voidaan ottaa talteen kaikki omat tiedostosi.

                          Terveisin,
                          Alpo
                          KotiMikro-tuki

                          KotiMikro-tuki
                          KotiMikro-tuki
                          Osallistuja (Participant)

                            Hei,

                            Asenna Speccy, se kertoo kaiken tiedon kokoonpanostasi ja komponenttien nimet ja valmistajat. Ssd-levyt ovat Speccyn kohdassa Storage. Jos vaihdat Speccyn kielen suomeksi (View -> Options -> Language), niin kohdan nimi on ”Varastot”.

                            Speccyn voi ladata täältä:
                            https://etunurkka.kotimikro.fi/ohjelmat/speccy

                            Laitteesi ssd on todennäköisesti ajan tasalla, koska Windows 10 päivitystyökalu kyllä huolehtii automaattisesti, että laitteistopohjainen salaus on kunnossa.

                            Täällä on Viestintäviraston julkaisema ssd-levyjen haavoittuvuuksia koskeva tiedote. Tiedotteessa myös mainitaan ssd-mallit, joita haavoittuvuus koski (Microsoft on jo paikannut haavoittuvat Windows-versiot):
                            https://legacy.viestintavirasto.fi/kyberturvallisuus/tietoturvanyt/2018/11/ttn201811081513.html

                            Levyjen päivitys pitää tarvittaessa tehdä valmistajan tukisivuilta.

                            Lehdessä ei mainittu sitä, että haavoittuvuus koskee lähinnä yrityksiä, joiden koneissa käytetään laitteistopohjaisia salaustekniikoita. Käytännössä haavoittuvuus ei koske kotikäyttäjää, kuten Viestintäviraston tiedotteessakin annetaan ymmärtää.

                            Terveisin,
                            Alpo
                            KotiMikro-tuki

                             

                            KotiMikro-tuki
                            KotiMikro-tuki
                            Osallistuja (Participant)

                              Moi,

                              Aiheesta on ollut parikin juttua. Viimeisin oli 2015, ja siinä oli tarjouksena myös New Pro -videokaappari.

                              Jutun voi ladata täältä, sivun alaosan ”Lataa artikkeli” -kohdasta:
                              http://www.kotimikro.fi/vhs-digimuotoon

                              Jos käytät kaapparin mukana tullutta vanhaa ajuria, niin tämä ohje ohjelman käytöstä kannattaa lukea, sillä se ei kaikissa kokoonpanoissa siirtänyt ääntä kunnolla tai ei ollenkaan:

                              http://www.kotimikro.fi/new-pro-ohje

                              Ohjeessa neuvottu Honestecin ajuri toimi paremmin, mutta sekin on sen verran iäkäs, että se ei välttämättä toimi Windows 10:ssä.

                              Jos se ei toimi, niin kokeile, saako sen toimimaan suorittamalla ohjelman asentaja yhteensopivuustilassa ja valitsemalla tilaksi Windows 7:n, sillä muistelen, että sen ajuri on ohjelman mukana:
                              Napsauta asennustiedostoa kakkospainikkeella ja valitse Ominaisuudet -> Yhteensopivuus-välilehti.
                              Laita valinta kohtaan ”Suorita ohjelma yhteensopivuustilassa” ja valitse pudotusvalikosta Windows 7.

                              NCH:n Debut Video Capture -ohjelman voi ladata Etunurkasta. Ohjelma on kotikäytössä ilmainen.

                              Terveisin,
                              Alpo
                              KotiMikro-tuki

                              KotiMikro-tuki
                              KotiMikro-tuki
                              Osallistuja (Participant)

                                Moi,

                                Aja täysi tarkistus Windows Defenderillä (sisältyy Windows 10:een) tai muulla tietokoneeseen asennetulla tietoturvaohjelmalla. Sen pitäisi löytää ja poistaa keylogger-ohjelma.

                                Ystävällisin terveisin,
                                KotiMikro-tuki