Miksi windows defender smartscreen estää ohjelman lataamisen.

Avoin
Tämä aihe sisältää 7 vastaukset, 4 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi KotiMikro-tuki KotiMikro-tuki 10 kuukautta sitten.
Tekijä
postit
Katsoja (Spectator)

Minulla on suht. uusi läppäri ja siinä on Windows 10  käyttöjärjestelmä. Minulle tuli juuri uusi Kotimikro-lehti ja halusin ladata Etunurkasta Malwarebytes  Anti-Rootkit ohjelman. Sain kuitenkin ilmoituksen, että ohjelma ei sovellu tietokoneeseeni. Sama ilmiö on tullut viime aikoina jonkin muunkin ohjelman yhteydessä. Windowsin ilmoitusruudussa on teksti: ”Windows Defender SmartScreen estää ohjelman lataamisen”. Mistä on kyse?

KotiMikro-tuki
KotiMikro-tuki
Osallistuja (Participant)

    Moi,

    Windows Defender älähtää herkästi ohjelmista, joiden alkuperää se ei tunnista. Etunurkan ohjelmin kohdalla varoitus on kuitenkin tarpeeton ja sen voi ohittaa valitsemalla varoitusikkunassa ”Lisätietoja” ja seuraavassa ”Suorita joka tapauksessa”.

    Kannattaa varmistaa, että Windosin päivitykset ovat ajan tasalla, sillä sekin voi vaikuttaa Smartscreenin toimintaan:
    Valitse aloitus -> Asetukset -> Päivittäminen ja suojaus.
    Valitse ”Tarkista päivitykset” ja lataa, jos päivityksiä on tarjolla.

    Ystävällisin terveisin,
    KotiMikro-tuki

     


    user-339232
    Katsoja (Spectator)

      Malware Anti-Rootkit Beta v.1.10.3.1001

       

      -Latasin ohjelman teidän sivuilta ja suoritin viimeisen päivityksen ohjelmalle (Update).

      – Sen jälkeen hyväksyin sen, mitä ohjelma pyysi.

      Scan – vaihe alkoi Initializigen –Done

      – Scanning driwers directory :C-Done

      – Partition 1 type is Primary (0x7) not Active

      – Partition 2 type is Primary (0x7) not Active

      – Partition 3 type is Primary (0x7) not Active

      -Disk Size 500107862016 Bytes

      Sector size 512 bytes

       

      Tähän vaiheeseen ohjelma meni melko nopeasti, mutta sitten eteneminen loppui. Odottelin noin 1,5 tuntia ja ohjelma ei enennyt silmissä mihinkään. Koneen sisältä kuului jonkinlainen ”hiljainen” sirinä koko ajan? Kun yritin muutaman kerran pysäyttää ohjelmaa, niin sieltä tuli aina tieto: Scan is in progress. Do you really want to abort the scan?

      Kuinka kauan ohjelma skannaa, vai onko tänä jonkinlainen jumi?

      Järjestelmä Windows 7 ja laajakaistan nopeus on Lataus 82,4 Mbps ja Lähetys 11,6 Mbps

       

      Kaivataan jotain tietoa???

      KotiMikro-tuki
      KotiMikro-tuki
      Osallistuja (Participant)

        Hei,

        Ei Malwarebytes Anti-Rootkit-ohjelman (MBAR) tekemä tarkistus normaalisti kestä kuin muutaman minuutin.

        Kun ohjelma jää noin jumiin, niin syynä saattaa olla jokin toinen ohjelma, joka estää tarkistuksen etenemisen. Palomuurikin voi joskus torpata MBAR-ohjelman. Ainakin ZoneAlarmin tiedetään joissain kokoonpanoissa pysäyttävän MBAR-ohjelmasta joko ajurin tai tarkistusmoottorin.

        Sitä voi kokeilla, että käynnistää Windowsin vikasietotilassa ja suorittaa MBAR:n siinä. Silloin ladattuna ei ole kuin Windowsin peruskokoonpano, jolloin jokin mahdollisesti häiritsevä kolmannen osapuolen ohjelma ei pääse käynnistymään.

        Windows 7:ssä  pääsee vikasietotilaan, kun käynnistät tietokoneen uudelleen ja pidät käynnistyksen alkurutiininen aikana F8-näppäimen painettuna (F8-näppäimen on oltava painettuna, ennen kuin Windows-logo tulee näkyviin).

        Valitse ”Käynnistyksen lisäasetukset” -näytössä nuolinäppäimillä vikasietotila verkkoyhteyksin ja paina sitten Enter-näppäintä.

        Windows käynnistyy riisuttuna, mutta sitä voi silti käyttää MBAR:n ajamiseen.

        Ystävällisin terveisin,
        KotiMikro-tuki

         

         


        user-393879
        Katsoja (Spectator)

          Hei. Olen ladannut etunurkasta Malwarebytes Anti-Rootkit-ohjelman ja suorittanut sen. Eilen koneeni on suojattu  myös Panda Free Antiviruksella. Tänään yritin ladata tuota lehdessä 1/2019 suositeltua Malwarebytes-ohjelmaa, mutta tuli ilmoitus ”tämä tiedosto sisältää viruksen ja se poistetaan”. Liekö nyt liiankin hyvä virusturva jo, ja miten tuon nyt saisi kierrettyä? Koneessani on Windows 10.


          user-393879
          Katsoja (Spectator)

            Hei. Olen ladannut etunurkasta Malwarebytes Anti-Rootkit-ohjelman ja suorittanut sen. Eilen koneeni on suojattu myös Panda Free Antiviruksella. Tänään yritin ladata tuota lehdessä 1/2019 suositeltua Malwarebytes-ohjelmaa, mutta tuli ilmoitus ”tämä tiedosto sisältää viruksen ja se poistetaan”. Liekö nyt liiankin hyvä virusturva jo, ja miten tuon nyt saisi kierrettyä? Koneessani on Windows 10.


            user-393879
            Katsoja (Spectator)

              Lisään edelliseen vielä, että missään vaiheessa ei pääse valitsemaan, että poistetaanko vai ei. Tulee vain ilmoitus, että poistetaan. Yritin Pandan asetuksissa muuttaa, että kysy ensin, mutta ei vaikutusta.

              KotiMikro-tuki
              KotiMikro-tuki
              Osallistuja (Participant)

                Hei,

                Mikä ohjelma torppasi Malwarebytesin ja missä vaiheessa ilmoitus tuli? Pandan ei nimittäin  pitäisi siitä hälyttää.

                Jos ilmoitus tuli jo ohjelman latausvaiheessa, niin sitten käytössäsi saattaa olla jokin selainsuoja, joka ei hyväksy Malwarebytesin asennustiedostoa.

                Kun Panda havaitsee viruksen tai muun haittaohjelman, Panda laittaa sen karanteeniin, josta ohjelman voi palauttaa, jos kyseessä on väärä hälytys.

                Karanteeniin pääsee, kun valitsee Virustorjunta-osion ohjelman pääikkunassa ja valitsee Tapahtumat-kohdasta Näytä raportti. Esiin tulee tapahtumaraportti. Valitse sen alareunasta Karanteeni. Seuraavassa ikkunassa voi palauttaa tai poistaa kohteen.

                Panda antaa tämännäköisen ilmoituksen, jos se epäilee asennettavaa ohjelmaa haitalliseksi:

                Ota ruutukuva samastasi ilmoituksesta ja lähetä tänne, niin on helpompi selvittää, mikä ohjelma sen aiheutti. Täällä on ohje, kuinka saat ruutukuvan tehtyä:
                https://keskustelut.kotimikro.fi/foorumi/kysy-meilta-foorumin-kayttaminen/topic/havainnollista-tarvittaessa-ruutukuvalla/

                Ystävällisin terveisin,
                KotiMikro-tuki

                Vain tilaaja voi kirjoittaa foorumille