Kirjoitetut vastaukset

Joppe
Joppe
Osallistuja (Participant)

    Moi,

    Jos et vielä ehtinyt, niin kokeile Windowsin omaa vianetsintätyökalua. Se on ainakin turvallinen käyttää ja hyvässä lykyssä jopa auttaa:
    1. Kirjoita Windowsin hakuun vianmääritys
    2. Valitse osumista Vianmääritys
    3. Valitse Toimintakuntoon-kohdasta Windows Update
    4. Valitse Suorita vianmääritys

    Joppe

    Joppe
    Joppe
    Osallistuja (Participant)

      Moi,

      Se voi johtua jostain rikki menneestä sovelluksesta, jota voi olla vaikea jäljittää. Itse tein niin, että palautin alkuperäiset asetukset Varmuuskopioi ja palauta -kohdan kautta, kun oma täppärini meni ihan jumiin.

      Sitten ei tarvinnut kuin kirjautua omalla Google-tilillä ikään kuin uuteen laitteeseen, niin kaikki oli kunnossa. Laitteen mukana tulleet sovellukset asentuivat automaattisesti ja itse asennetuista sai valita, asentaako heti vai myöhemmin.

      Joppe

      Joppe
      Joppe
      Osallistuja (Participant)

        Moi,

        Olipas se kurja juttu, että laite oli rikki.

        Ja joo, foorumi oli tosiaan monta päivää alhaalla. Perjantaina ne saivat tämän kuntoon, ja tuki oli selvästi helpottunut, ainakin tämän perusteella:
        http://keskustelut.kotimikro.fi/foorumi/etunurkka/topic/foorumi-toimii-taas/

        Aika hitaasti systeemi vielä tuntuu toimivan ja heittää ulos asikakatkaisun jälkeen, ainakin meikäläistä.

        Terv. Joppe

        Joppe
        Joppe
        Osallistuja (Participant)

          Moi,

          Spybot – Search & Destroy on käytännössä kyllä turha, kun koneella kerran jo on Kasperskyn tietoturvaohjelmisto.

          Lisäksi Spybot saattaa aiheuttaa ristiriitoja Kasperskyn kanssa. Kaspersky Total Security sisältää kaikki tarvittavat tietoturvakomponentit, myös vakoilu-ja mainosohjelmien torjunnan, jota Spybot tekee.

          Kyllä minä ainakin poistaisin Spybotin, varmuuden vuoksi. Muutenkin on vähän kyseenalaista pitää montaa torjuntaohjelmaa käytössä, kun ne tuppaavat yleensä vaan torjumaan toisiaan.

          Turvallista surffausta vaan!

          Joppe

          Joppe
          Joppe
          Osallistuja (Participant)

            Ahaa, olipas hyvä että sait sen pelittämään.

            Syynä saattoi olla jokin pieleen mennyt päivitys. Tuo F12 on kaiketi Aspiren käynnistysvalikon painike tai vastaava. Se ehkä latasi biosin uudestaan ja sai koneen kuntoon.

            Pääasia että toimii!

            Joppe

            Joppe
            Joppe
            Osallistuja (Participant)

              Moi,

              Laite ei ole tuttu, mutta kokeile sitä, että laitat ensin synkronoinnin päälle jollekin Googlen sovellukselle, esimerkiksi Gmailille, ja tarkista sitten, tuleeko laitteen automaattinen synkronointi valittavaksi.

              Jos Gmailin asetuksissa jo on synkronointi päällä, niin ota se pois ja laita takaisin. jos hyvin käy, niin sen jälkeen yleinen synkka toimii.

              Joppe

              Joppe
              Joppe
              Osallistuja (Participant)

                Moi,

                Jos se on jokin Windows 10 -laite, niin kokeile verkon vianmääritystä:

                1. Kirjoita Windowsin hakuun vianmääritys
                2. Valitse osumista Vianmääritys
                3. Vieritä näkymää ja valitse Verkkosovitin
                4. Valitse Suorita vianmääritys

                Joppe

                Joppe
                Joppe
                Osallistuja (Participant)

                  Oletko kokeillut sammuttaa laitetta kokonaan ja käynnistää uudelleen? Se joskus auttaa. Samoin se, että ottaa wifin pois asetuksissa ja panee takaisin päälle.

                  Joppe

                  Joppe
                  Joppe
                  Osallistuja (Participant)

                    Moi,

                    Jos Windows ei edes yritä käynnistyä, eli näytön alareunassa ei pyöri pieni rinkula, niin sitten kyseessä voi olla ikävästi laitevika.

                    Koita ensin sitä, että sammutat koneen (pidä virtapainike  pohjassa, kunnes kone naksahtaa sammuksiin), irrotat virtajohdon ja akun, odotat minuutin, laitat sitten kun takaisin ja käynnistät koneen.

                    Jos  mitään ei tapahdu, niin sitten taitaa olla edessä huoltoreissu.

                    Terveisin,
                    Joppe

                    Joppe
                    Joppe
                    Osallistuja (Participant)

                      Moi,

                      Kuulostaa vähän siltä, että kätesi osuu huomaamatta tasohiireen, kun kirjoitat, ja siksi kursori singahtelee sinne tänne.

                      Tuollainen tuskin johtuu Officesta. Läppärisi käyttöohjeessa saattaa olla neuvottu, kuinka tasohiiri kytketään pois päältä, jos se on siinä mallissa mahdollista. Valmistajan tuessakin voi olla ohjeita.

                      Kurkkaa myös tehtäväpalkin ilmoitusalueelle. Siellä yleensä on tasohiiren taustaohjelma. Nimi vaihtelee valmistajittain, se voi olla esimerkiksi ”Synaptics-osoitinlaite” tms. Sen avulla pystyy kytkemään kosketuslevyn pois päältä.

                      Kannattaa kuitenkin varmistaa, että se on sellainen toiminto, joka hoksaa ottaa itsensä käyttöön, kun hiiri on pois käytöstä. Muuten on hankala toimia, ellei saatavilla ole langallista hiirtä, jolla pääsee naksuttelemaan asetuksia.

                      Joppe

                      Joppe
                      Joppe
                      Osallistuja (Participant)

                        Hei,

                        Käyttäjät ovat raportoineen erilaisia 1803-päivityksen aiheuttamia tehtäväpalkki- ja muita ongelmia.

                        Microsoftilta on toivottavasti tulossa korjaava päivitys.

                        Tarkista, onko Windows Updatessa uusia päivityksiä:
                        Aloituspainike -> Asetukset -> Päivittäminen ja suojaus ja valitse ”Tarkista päivitykset”.

                        Terveisin,
                        Joppe

                        Joppe
                        Joppe
                        Osallistuja (Participant)

                          Moi,

                          Tuohon saattaa olla tulossa Microsoftilta päivitys, koska samaa vaivaa näkyy olleen aika monella, esim. täällä HP:n tuessa:
                          https://h30434.www3.hp.com/t5/Samsung/After-upgrade-Win-10-v-1803-Easy-Document-Creator-won-t/td-p/6684063

                          Tarkista, onko Windows Updatessa uusia päivityksiä:
                          Aloituspainike -> Asetukset -> Päivittäminen ja suojaus ja valitse ”Tarkista päivitykset”.

                          Terveisin,
                          Joppe

                          Joppe
                          Joppe
                          Osallistuja (Participant)

                            Moi,

                            Jos portti ei mene kiinni, niin se on silloin todennäköisesti lähiverkon tiedoston- tai tulostinjaon käytössä, joten ei siitä kannata huolestua, jos vaan käytössä vain on jokin virustorjuntaohjelma. Silloin portteihin koputtelut kyllä torjutaan.

                            Vaikka tuo ohje ei toimisi, niin reitittimen tai modeemin sisäinen palomuuri kyllä estää netistä päin tulevat yhteydenotot jaettuihin portteihin, joihin tuo 445 kuuluu.

                            Windowsin Defender sitä paitsi on riittävä suoja, sillä Windowsin oma palomuuri ilmoittaa, että yhteys ulkopuolelta porttiin 445 on estetty (kuvassa ”Block_TCP-445”):

                            Palomuuriohjelmissa pystyy myös tekemään porttikohtaiset sulkumäärittelyt, ja se saattaa onnistua reitittimessäkin.

                            Tarkista omasta palomuuristasi, onko siinä sama asetus. Jos käytät Windowsin palomuuria, niin siihen pääsee, kun kirjoitat Windowsin hakuruutuun palomuuri ja valitset osumista Palomuuri ja verkon suojaus ja valitset sitten Lisäasetukset.

                            Terveisin,
                            Joppe

                             

                            Joppe
                            Joppe
                            Osallistuja (Participant)

                              Moi,

                              Joku laiteajuri saattaa tökkiä. Kokeile sitä, että poistat Laitehallinnassa piilotetut laitteet, jotka eivät liity mihinkään asentamaasi. En tunne Thinkpadin sisälmyksiä, mutta ainakin jotkut Roxion vehkeet ovat joillain käyttäjillä estäneet päivityksen etenemisen.

                              Avaa Laitehallinta kirjoittamalla Käynnistä-valikon hakuruutuun laitehallinta ja valitse osumista ylinnä oleva Laitehallinta.

                              Valitse Näytä-valikosta Näytä piilotetut laitteet. Roxiot ovat Tallennusasemat-kohdassa. Jos sinulla ei ole Roxion tavaraa käytössä, niin poista piilotetut Roxiot.

                              Varovainen on syytä olla, eikä parane poistaa mitä tahansa, mutta nuo piilotetut tallennuslaitteet ovat suhteellisen turvallisia poistaa, varsinkin jos sellaisia ei ole koneeseensa asentanut.

                              Terveisin,
                              Joppe

                              Joppe
                              Joppe
                              Osallistuja (Participant)

                                Moi,

                                Tarkista ensin kosketuslevyn asetukset. Niihin pääsee, kun kirjoitat Windowsin (kympissä) hakuun ”kosketuslevyn asetukset” ja valitset sen. Esiin tulevassa ikkunassa on oikealla Lisäasetukset-linkki, josta pääsee levyn asetuksiin. Konekohtaisia eroja kuitenkin on.

                                Kokeile myös, auttaako ohjaimen päivitys:
                                Paina Windows-näppäin + X ja valitse Laitehallinta. Kaksoisnapsauta Hiiret ja muut osoitinlaitteet -kohdassa kosketuslevyäsi, valitse Ohjain-välilehti ja valitse Päivitä ohjain.

                                Jos se ei auta, niin koita sitä, että poistat kosketuslevyn asennuksen Laitehallinnassa ja käynnistät sitten tietokoneen uudelleen, niin Windows asentaa ohjaimen.

                                Jos kosketuslevy on jotenkin rikki, niin sitten sitä ei ohjelmallisesti saa kuntoon, vaan laite pitää viedä huoltoon.

                                Terveisin,
                                Joppe