Kirjoitetut vastaukset
Hei,
Bitlockerin pyytämä palautusavain koostuu pelkästään numeroista (joita on 48) ja on tallennettu Bitlockerin käyttöönottovaiheessa muistitikulle tai muuhun paikkaan.
Bitlockerin käyttöönottovaiheessa Bitlocker pakottaa tallentamaan avaimen tai tulostamaan sen paperille. Jos avain ei ole tallessa, niin ei asiassa ole tehtävissä muuta kuin uudelleenasennus.
Ruudulla näkyvä kirjaimista ja numeroista koostuva ID-tunnus on sitä varten, että palautusavainta voidaan ID-tunnuksen avulla pyytää taholta, joka on ottanut laitteessa Bitlockerin käyttöön.
Jos olet itse ottanut Bitlockerin käyttöön, niin palautusavaimen voi hakea omalta Microsoft-tililtä. Täällä Microsoftin tuessa on lisätietoja ja myös linkki, jolla pääsee suoraan kirjautumaan Bitlocker-avainten osioon:
https://support.microsoft.com/fi-fi/help/4026181/windows-find-my-bitlocker-recovery-key
Terveisin,
Juhani
KotiMikro-tuki
Hei,
En ole ihan varma mitä tarkoitat, mutta älä nyt ainakaan siihen Booklet 3G:hen yritä mitään asemaa asentaa. Se on sen verran erikoinen laite, ettei siihen luultavasti mitään normaaleja laiteasennuksia pysty tekemään. Varsinkaan kun sen tuki on lopetettu jo vuosia sitten.
Ystävällisin terveisin,
KotiMikro-tuki
Hei,
Noin massiivisen kuvanmäärän siirtäminen pilvipalveluun olisikin työläs urakka, joten sen paremmin Google Kuvat kuin OneDrivekään eivät ole mikään vaihtoehto. Mutta jos kuvat oli kopioitu myös Picasan verkkopalveluun, niin ne ovat myös saatavilla Google Kuvissa, jonne kuvat on siirretty automaattisesti lopetetun Picasan verkosta.
Yksi hyvä vaihtoehto tuettomalle Picasalle on Faststone Image Viewer -ohjelma, jota kannattaa ainakin kokeilla:
http://etunurkka.kotimikro.fi/ohjelmat/faststone-imageviewer
Ohjelma listaa kuvat samaan tyyliin kuin Picasa, ja käyttöliittymä on selkeä, koska ohjelma on käytännössä pelkkä kuvajärkkäri, vaikka työkaluja piisaakin.
Asennuksen jälkeen siltä kestää tietty jonkin aikaa lukea kuvat, kun niitä on paljon.
Valmistajan sivulla on lisätietoa:
http://www.faststone.org/FSViewerDetail.htm
Jos ilmaisissa vaihtoehdoissa pysyy, niin silloin voi kokeilla myös Windowsin omaa Valokuvat-sovellusta, joka sisältyy Windows 10:een.
Ystävällisin terveisin,
KotiMikro-tuki
Hei,
Asia koskee vain Liven sähköpostia, jonka tuki on lopetettu.
Hotmail, joka nykyään on Outlook.com, toimii edelleen ja on tuettu.
Thunderbird on aina ollut työpöytäohjelma, johon voi liittää minkä tahansa palveluntarjoajan sähköpostitilin. Thunderbirdissä on niin iso postilaatikko kuin tietokoneellesi mahtuu, koska se on työpöytäohjelma, toisin kuin Hotmail ja muut webmail-palvelut, joita voi käyttää selaimella.
Thunderbirdin mukana ei tule omaa postilaatikkoa, vaan ohjelmalla käytetään joko palveluntarjoajan postilaatikkoa tai pilvipalvelusta, kuten Gmailista tai Outlook.comista, hankittua tiliä.
Thunderbirdillä voi siis käyttää Hotmail-tiliä, jolloin Thunderbirdin roskapostisuodatin suodattaa roskat ehkä vähän paremmin kuin Hotmail/Outlook.com.
Thunderbird tukee sekä imap- että pop3-protokollaa. Täällä Thunderbirdin tuessa on lisätietoa:
https://support.mozilla.org/fi/kb/thunderbird-ja-hotmail
Kun Thunderbirdiin lisää Hotmail-tilin imap-muodossa, niin Thunderbird listaa koko Hotmailin kansiorakenteen kaikkine viesteineen.
Ystävällisin terveisin,
KotiMikro-tuki
Hei,
Kuulostaa ikävästi siltä, että ainoa keino korjata asia on asentaa Windows uudelleen, kuten totesit. Sitä ennen kannattaa kuitenkin vielä suorittaa Windowsin järjestelmätiedostojen tarkistus. Se ei välttämättä auta, mutta ei siitä ole muuta haittaa kuin kokeilun vaiva.
Tarkistustyökalu löytyy näin:
1. Valitse Käynnistä-painike ja kirjoita Hae-ruutuun Komentokehote
2. Napsauta Komentokehote-vaihtoehtoa hiiren kakkospainikkeella ja valitse Suorita järjestelmänvalvojana. Anna tarvittaessa vahvistukseksi järjestelmänvalvojan salasana.
3. Kirjoita seuraava komento komentoriville ja paina Enter-näppäintä:
sfc /scannow
Komento tarkistaa kaikki suojatut järjestelmätiedostot ja korvaa vioittuneet tiedostot välimuistiin asetetulla kopiolla. Tarkistus voi kestää kauan, joten älä sulje Komentokehote-ikkunaa, ennen kuin tarkistus on tehty.
Booklet ei ole kovin tuttu., mutta se oli meikäläisellä kokeiltavana pari viikkoa vuonna 2010, ja silloin se kyllä teki vaikutuksen, koska se oli silloisia minikannettavia huomattavasti paremmin varusteltu ja kaiken kaikkiaan elegantti laite.
Sen näyttöä tuli arviossa hieman moitittua, mutta lähinnä siitä, että se ei ollut kovin toimiva päivänvalossa ja katselukulma oli melko kapea, mutta sehän ei taas haittaa sisätiloissa eikä luettaessa. Näin siitä tuli silloin kirjoitettua:
http://bit.ly/booklet3g-arvio
Jos haluat lähettää tänne kuvan, niin pääset liittämään kuvan, kun napsautat tämän viestiruudun yläpuolella olevan työkalurivin viimeistä painiketta oikealla. Siitä avautuu ikkuna, jossa Lähde-ruudun päässä on kansiokuvake. Napsauta kansiokuvaketta, niin voit valita lähetettävän kuvan.
Terveisin,
Juhani
KotiMikro-tuki
Hei,
Kiitos viestistä.
Palvelu avaa Edge-selainta käyttäessä ”En ole robotti” -valinnasta kuvavarmenteen, kun Calameo-käyttäjätiliä luodaan ja pyytää poimimaan kuvakokoelmasta kaikki tiettyä kohdetta esittävät kuvat. Tällä tavalla palvelu varmistaa, että tiliä on luomassa ihminen eikä kone.
Jos käytät Edgeä, eikä kuvavarmenne ei tule esiin, niin kokeile luoda käyttäjätili jollain toisella selaimella. Käyttämässäsi tietoturvaohjelmassa saattaa olla jokin tietoturvatoiminto, joka estää kuvavarmenteen toiminnan.
Jokin selaimesi laajennus saattaa myös häiritä, joen kokeile luoda Calameon käyttäjätili selaimen yksityistilassa. Silloin mikään laajennus ei ole käytössä.
Yksityistilaan pääsee selaimen asetuksista, hieman selaimesta riippuen.
Windows 10:n Edge-selaimessa valitaan asetuksista (oikean yläkulman kolmen pisteen painike) ja ”Uusi InPrivate- ikkuna”.
Chromessa yksityistila valitaan asetuksista (oikean yläkulman kolmen viivan painike) valitsemalla ”Uusi incognito-ikkuna” ja Firefoxissa se on ”Uusi yksityinen ikkuna”.
Internet Explorerissa voi valita inkognito-tilan näin: Valitse oikean yläkulman Työkalut-painike (hammasratas-kuvake), valitse Suojaus ja edelleen InPrivate-selaus.
Ystävällisin terveisin,
KotiMikro-tuki
Hei,
Kylläpä Spybot aiheutti ikävän sotkun.
Kokeile auttaako näiden Spybot-kansioiden poistaminen, jotka saattavat olla tietokoneessa, vaikka ohjelma onkin poistettu.
Toinen Spybot-kansio on Program Files kansiossa:
C:\Program Files (x86)\Spybot – Search & Destroy (lopussa voi olla versionumero)
Kansio voi olla myös tässä polussa, järjestelmälajista riippuen:
C:\Program Files\Spybot – Search & Destroy (lopussa voi olla versionumero)
Toinen poistettava kansio on täällä:
C:\ProgramData\Spybot – Search & Destroy
ProgramData on perusasetuksilla piilotettu kansio. Jos kansio ei näy, niin saat piilotetut kansiot näkyviin näin:
1. Valitse Käynnistä-painike, valitse Ohjauspaneeli ja sieltä Ulkoasu ja mukauttaminen.
2. Valitse Kansion asetukset ja valitse Näytä-välilehti.
3. Valitse Lisäasetukset-ruudusta Näytä piilotetut tiedostot, kansiot ja asemat ja valitse OK.
Ystävällisin terveisin,
KotiMikro-tuki
Hei,
Ihan varmaksi ei osaa tuon perusteella sanoa, vaan pitäisi tietää, mikä ohjelma on kyseessä.
Windows ei kuitenkaan lataa mitään vanhaa versiota uudemman päälle, joten päivityksen voi suorittaa.
Laitteessasi saattaa olla valittuna asetus, jolla Windows Update päivittää myös muita Microsoft-ohjelmia Windowsin lisäksi. Sen voi ottaa pois päältä, niin silloin voi ainakin itse päättää, mitä päivityksiä muihin ohjelmiin tehdään.
Asetus löytyy näin:
Aloituspainike -> Asetukset -> Päivittäminen ja suojaus -> Lisäasetukset
Terveisin,
KotiMikro-tuki
Moi,
Kiitos palautteesta.
Erikseen LastPass-laajennusta ei voi asentaa, vaan pitää käyttää Cliqz-selaimen mukana tulevaa yhdysrakenteista LastPass-laajennusta:
1. Avaa selaimen asetusvalikko oikean yläkulman kolmesta viivasta
2. Valitse Options
3. Valitse vasemmalta Privacy & Security
4. Valitse Password Manager -osassa LastPassin kohdalla Install, niin laajennus asentuu.
Asennuksen jälkeen LastPass näkyy omana kuvakkeenaan oikealla ylhäällä, heti asetusvalikkokuvakkeen vasemmalla puolella.
Cliqz perustuu Firefoxin moottorille, mutta sillä erolla, että Cliqz ei hyväksy läheskään kaikkia laajennuksia. LastPass on niitä harvoja, joita selain hyväksyy, ja senkin vain räätälöitynä laajennuksena.
Tekijät perustelevat kolmannen osapuolen selainlaajennusten torjumista tietoturvasyillä: Vaikka laajennus tarjoaisikin hyödyllisiä ominaisuuksia, niin se voi samalla kerätä tietoa käyttäjän koneelta.
Ystävällisin terveisin,
KotiMikro-tuki
Hei,
Jos tarkoitat sivupaneelia, joka aukeaa muun muassa näppäinyhdistelmällä Ctrl + B, niin tuen tiedossa ei ole kuvaamasi kaltaista asetusta.
Terveisin,
KotiMikro-tuki
Moi,
KotiMikron toukokuun alkupuolella ilmestyvään numeroon 8/2018 on tulossa FreeOCR-ohjelman esittely. Se on aika pätevä muuntamaan pdf-tiedostoja tekstimuotoon ja siinä on myös painike, jolla pdf-tiedoston teksti avautuu suoraan Wordiin.
Ohjelmaa kannattaa ainakin kokeilla. Jos et malta odottaa lehteä, niin ohjelman voi ladata täältä ohjelman sivuilta:
http://www.paperfile.net/
KotiMikro-tuki
Hei,
Avaa docx-tiedosto LibreOffice Writer -ohjelmalla:
1. Käynnistä LibreOffyce työpöydällä olevasta LibreOffice 6.0 -kuvakkeesta
2. Valitse vasemmalta ylhäältä Avaa Tiedosto
3. Selaa kansioon, jossa docx-tiedosto on ja kaksoisnapsauta tiedostoa
4. Kun tiedosto on avautunut Writeriin, valitse Tiedosto -> Tallenna nimellä
5. Valitse Muoto-valikosta ”Microsoft Word 97-2003 (*.doc)
6. Valitse Tallenna
Ystävällisin terveisin,
KotiMikro-tuki
Moi,
Kyseessä voi olla jokin selainkaappari, jota Kaspersky ei jostain syystä osaa poistaa. Kokeile ajaa esimerkiksi AdwCleaner. Se osaa siivota myös rekisterin. AdwCleanerin asentajan saa täältä:
http://etunurkka.kotimikro.fi/tietoturva/tietoturvaohjelmat/malwarebytes-adwcleaner
KotiMikro-tuki
Hei,
Varmista ainakin se, että ulkoinen kiintolevy on alustettu NTFS-muotoon. Windowsin näköislevyn luontitoiminto ei tue muita formaatteja.
Virheilmoitus ”Levy ei ole käytettävissä – -” viittaisi siihen, että levyn tiedostojärjestelmä on rikki. Silloin ainakaan Pika-alustus ei sitä välttämättä korjaa.
Se voi silti olla, että varmuuskopiointitoiminto tökkää johonkin asetukseen, jota se ei hyväksy. Sen jäljittäminen voi olla työlästä.
Microsoftin tukisivuilla on puitu pitkään saman tyyppistä tilannetta. viestiketjusta päätelleen ongelmana on ehkä jokin bugi varmuuskopiotoiminnon lokalisoinnissa, koska siellä neuvotaan vaihtamaan desimaalierottimeksi piste pilkun sijaan, joka on meillä oletuksena:
https://answers.microsoft.com/fi-fi/windows/forum/windows_10-update-winpc/windows-10-varmuuskopiointi/6920f28e-3f79-48c8-984f-ade77ea48eb5
Kokeilla aina voi, vaikka desimaalierottimella ei luulisi olevan mitään merkitystä. Näköistiedoston luonnin pitäisi sujua ohjatussa toiminnossa ulkoiselle kiintolevylle ilman mitään säätöjä tai asetusten muutoksia.
Terveisin,
KotiMikro-tuki
Moi,
Jos Firefox ei ole valittavissa Windows 10:n Asetukset-ikkunan oletusselainten luettelosta, joka aukeaa kun napsautat Selain-kohdassa olevaa Microsoft Edgeä (tai muuta siinä kohdassa olevaa selainta), niin sitten Firefoxin asennuksessa on jotain hämminkiä eikä ohjelma ole rekisteröitynyt järjestelmään oikein.
Kokeile siinä tapauksessa sitä, että poistat Firefoxin ja asennat sen sitten uudelleen täältä:
https://www.mozilla.org/fi/firefox/new/
Ystävällisin terveisin,
KotiMikro-tuki
Ystävällisin terveisin,
KotiMikro-tuki