Kirjoitetut vastaukset
Hei,
Malwarebytes ja Advanced SystemCarea tekevä Iobit ovat kilpailevia yrityksiä, ja Malwarebytes on ottanut sen linjan, että se antaa vääriä hälytyksiä Iobitin Advanced SystemCaresta.
Malwarebytes luokittelee Iobitin SystemCaren pup-ohjelmaksi (potentially unwanted program, mahdollisesti ei-toivottu ohjelma), koska SystemCare sisältää muun muassa järjestelmää käsittelevää koodia, jota Malwarebytes virheellisesti luulee haitalliseksi.
Malwarebytesin asetuksissa kannattaa turhien varoitusten välttämiseksi laittaa Suojaus-välilehdellä, ”Mahdollisten uhkien suojaus” -osassa mahdollisesti ei toivottujen ohjelmien (PUP) tilaksi ”Varoita käyttäjää” ja sama alempaan PUM-kohtaan.
Malwarebytesin asetusten Poikkeukset-välilehdelle voi sitten kerätä kaikki SystemCaren esiintymät, niin Malwarebytes ei niistä jatkossa huutele.
Jos käytössä on Malwarebytesin maksullinen versio, kannattaa ottaa myös automaattinen karanteeni pois päältä Suojaus-välilehden alaosasta niin Malwarebytes ei poista luotettavia ohjelmia omin päin vain siksi, että se epäilee ohjelmaa, jota se ei tunne.
Samoin maksullisessa versiossa pitää ajastaa automaattitarkistukset uudelleen, asentaa sitten Advanced SystemCare uudelleen, ajaa tarkistus Malwarebytesillä ja poistaa tarkistuksen lopuksi kaikki valinnat, jotka viittaavat SystemCareen ja lopuksi valita vielä että SystemCare ohitetaan aina.
Ystävällisin terveisin,
KotiMikro-tuki
Hei,
Jokin Firefoxin laajennus saattaa olla syynä videoiden toimimattomuuteen.
Kokeile toimiiko Youtuben livelähetys Firefoxin vikasietotilassa. Jos toimii, niin silloin syynä on jokin Firefoxiin asennettu laajennus.
Pääset käynnistämään Firefoxin vikasietotilassa, kun käynnistät Firefoxin Vaihto-näppäin pohjassa. Valitse esiin tulevasa ikkunassa ”Käynnistä vikasietotilassa”.
Varmista sekin, että käytössä on uusin Firefoxin versio:
Avaa asetusvalikko (yläoikean kolme viivaa) -> Ohje ->Tietoja Firefoxista
Uusin versio no 58.0.2
Firefoxin pitäisi kyllä huolehtia päivityksestä automaattisesti.
Vihoviimeisenä keinona voi kokeilla sitä, että poistaa Firefoxin ja asentaa sen sitten uudelleen.
Terveisin,
KotiMikro-tuki
Hei,
Windows 10:ssä ei ole valintaa, jolla oletusasetukset saisi kerralla takaisin, jos on esimerkiksi ottanut suorituskykyasetuksissa tehosteet pois päältä.
Ulkoasun voi kuitenkin vaihtaa oletusteemaan napsauttamalla kakkospainikkeella työpöydän vapaata aluetta ja valitsemalla Mukauta.
Valitse Käytä teemaa -kohdasta Windows, niin työpöytä, valikot ja ikkunat ovat takaisin oletusväreissä.
Terveisin,
KotiMikro-tuki
Muistitikku voi olla hankala tapaus ja palauttaminen jopa mahdotonta, jos tikku on tarpeeksi sekaisin. Kokeile silti vielä Recuvaa, se on myös pätevä palauttaja:
http://etunurkka.kotimikro.fi/ohjelmat/recuva
Recuvan asennus tarjoaa kylkiäisenä CCleaneria (tai jotain muuta työkalua). Sitä ei ole pakko asentaa.
Terveisin,
KotiMikro-tuki
Saatko tiedoston auki, kun avaat LibreOfficen ja valitset Tiedosto -> Avaa?
Terveisin,
KotiMikro-tuki
Se ei tarkkaan ottaen ole aivan sama asia. Google luokittelee jotkin kolmannen osapuolen sovellukset turvallisiksi ja jotkut taas vähemmän turvallisiksi.
Jos siis jokin sovellus tai laite ei vastaa Googlen suojauskäytäntöjä, niin Google estää kaikki kirjautumisyritykset ko. sovelluksella tai laitteella.
Vähemmän turvallisten sovellusten eston voi pitää Googlessa päällä, sillä Googlen asetuksissa voi myöntää kolmannen osapuolen sovelluksille pääsyn Google-tiliin tai sen osaan.
Täällä Googlen tuessa on lisätietoa:
https://support.google.com/plus/answer/2485911?hl=fi
Terveisin,
KotiMikro-tuki
Hei,
Peruspaketin voi poistaa, jos sen ohjelmia ei enää käytä.
Google ei anna varoitusta Windowsin Sähköposti-sovelluksesta kuten se antoi Liven sähköpostista.
Jos valitset Windowsin Sähköposti-sovelluksessa Google-vaihtoehdon, sinun täytyy kirjautua sisään Google-tiliisi, kirjoittaa kaksivaiheinen tarkistuskoodisi, jos olet ottanut tämän suojausominaisuuden käyttöön, ja annettava Windowsille lupa käyttää tietojasi.
Terveisin,
KotiMikro-tuki
Mukava kuulla, että ongelma ratkesi.
Tietotekniikka on iloinen asia – kun se toimii 🙂
KotiMikro-tuki
Korjaus: niin erikoista kuin se onkin, niin automaattinen varmistus alkaa, kun ulkoisen levyn kytkee tietokoneeseen – siitä huolimatta että automaattiasetus on pois päältä.
KotiMikro-tuki
Hei,
Tuo ilmoitus saattaa tapauksessasi johtua sähkökatkon aiheuttamasta häiriöstä, sillä yleensä ilmoitus tarkoittaa vain sitä, että poistot pitää tehdä yksi kerrallaan, eikä toista poistoa voi aloittaa ennen kuin edellinen on suoritettu loppuun. Tietoturvaohjelmien kohdalla se vaatii usein tietokoneen käynnistämisen uudelleen.
Kokeile järjestelmänpalautusta vielä vikasietotilassa, jolloin Windows käynnistyy vain peruskokoonpanolla, ja vialliset ohjelmakomponentit eivät häiritse:
Jos Windows on käynnissä, niin vikasietotilaan pääsee asetuksista:
1. Avaa asetukset näppäinyhdistelmällä Windows-näppäin + I (tai valitse aloituspainike näytön vasemmassa alakulmassa ja valitse Asetukset).
2. Valitse Päivittäminen ja suojaus -> Palauttaminen.
3. Valitse Käynnistyksen lisäasetukset -kohdasta ”Käynnistä nyt uudelleen”.
4. Kun tietokone käynnistyy uudelleen ja esiin tulee Valitse vaihtoehto -näyttö, valitse Vianmääritys -> Lisäasetukset -> Käynnistysasetukset -> Käynnistä uudelleen.
5. Kun tietokone käynnistyy uudelleen, näyttöön tulee käynnistyksen vaihtoehtojen luettelo. Käynnistä tietokone vikasietotilassa valitsemalla 4 tai F4. Tai jos tarvitset nettiä, valitse Vikasietotila ja verkkoyhteydet valitsemalla 5 tai F5.
Vikasietotilaan voi siirtyä myös kirjautumisnäytöstä:
1. Käynnistä tietokone. Kun olet kirjautumisnäytössä, pidä Vaihto-näppäin painettuna ja valitse Sammuta (virtapainikkeen kuva alhaalla oikealla)
2. Valitse ”Käynnistä uudelleen”.
Koneen käynnistyessä uudelleen esiin tulee yllä mainittu käynnistyksen vaihtoehtojen lista.
Vikasietotilassa voi tehdä järjestelmän palautuksen Ohjauspaneelin Palauttaminen-kohdasta, palautuspisteen avulla.
Pääset Ohjauspaneeliin, kun avaat Windows-haun tehtäväpalkin suurennuslasin kuvasta. Kirjoita hakuun ”ohjauspaneeli” ja valitse se osumista.
Valitse Palauttaminen -> Avaa järjestelmän palauttaminen
Terveisin,
KotiMikro-tuki
Hei,
1. Malwarebytes Premium muuttuu ilmaisversioksi 14 päivän kokeilujakson jälkeen. Muunlaista versiota ohjelmasta ei ole saatavana.
2. Malwarebytes toimii taustalla, joten se tarkistaa tietokonetta silloin kun tietokone on käynnissä ja se tarkistaa myös mahdolliset päivityksensä.
3. Ohjelma ei vaadi mitään asetusten määrittelyjä. Tarkempia tietoja Premium-version toiminnasta saa Malwarebytesin maksavana asiakkaana Malwarebytesin tuesta.
4. Jos käytössä on F-Secure Safe, niin CCleaneria voi kyllä käyttää, mutta Malwarebytes on tarpeeton, koska F-Secure sisältää vastaavat torjuntakomponentit kuin Malwarebytes.
Lisäksi F-Secure ja Malwarebytes saattavat riidellä keskenään, koska ne ovat kilpailevia ohjelmistoja. Niiden yhteensopimattomuuden takia tietokone voi mennä pahasti solmuun.
Terveisin,
KotiMikro-tuki
Nyt ongelmaan tuli Abelssoftilta ratkaisu:
1. Käynnistä ohjelma ensin edellä kuvatulla tavalla.
2. Muokkaa sitten varmistustehtävää valitsemalla sen kohdalla oleva kynän kuva.
3. Siirry nuolipainikkeella sivulle, jonka otsikkona on ”varmistustehtäväsi nimi” – Automation
4. Laita valintamerkki kohtaan Do not create a backup automatically
5. Jatka nuolipainikkeella ohjelman aloitussivulle
Jatkossa varmistustehtävä ei siis tapahdu enää automaattisesti, kun kytket ulkoisen aseman tietokoneeseen, joten varmistus on käynnistettävä avaamalla ohjelma ja suorittamalla varmistustehtävä.
Terveisin,
Juhani
Hei,
Jos ongelma on kaikissa live-lähetyksissä, niin varmista, että Firefox on ajan tasalla:
Avaa asetusvalikko oikean yläkulman kolmesta viivasta, valitse Ohje -> Tietoja Firefoxista
Ja kohdasta Ohje -> Firefoxin ohje pääsee asetusten muokkaukseen ja lisäosiin. Lisäosaksi voi asentaa Flashin, jolla voi pyörittää videoita, jos Html5-soitin ei toimi.
Ystävällisin terveisin,
KotiMikro-tuki
Unohtui tämä, jos Bookletissasi on englanninkielinen Windows. Siinä järjestelmän palautus on tässä polussa (ja vikasietotila on nimeltään Safe Mode):
Start-> All Programs- >Accessories ->System Tools ->System Restore
KotiMikro-tuki
Hei,
Valmistajan mukaan MemInfo toimii kaikissa Windows-versioissa NT mukaan lukien.
MemInfon pitäisi ilman muuta toimia myös mininläppärissä jossa on Windows 7 Home. Windows 7 Starter järjestelmällä varustetussa Booklet 3G -versiossa se ei välttämättä toimisi, koska Starteria ei ole MemInfon listassa.
Kokeile sitä että sammutat laitteen kokonaan. Ota sitten akku irti ja laita takaisin. Käynnistä sen jälkeen kone vikasietotilaan painamalla F8-näppäintä käynnistyksen alkurutiinien aikana ja valitse esiin tulevasta valikosta vikasietotila.
Kun kone on käynnistynyt vikasietotilaan, valitse Käynnistä -> Kaikki ohjelmat -> Apuohjelmat -> Järjestelmätyökalut -> Järjestelmän palauttaminen ja valitse MemInfon asennusta edeltävä palautuspiste.
Ystävällisin terveisin,
KotiMikro-tuki