Kirjoitetut vastaukset

Joppe
Joppe
Osallistuja (Participant)

    Oho, onpas kurja tilanne.

    Jos et vielä kokeillut, niin koita sitä, että yhdistät tulostimen toiseen usb-porttiin.

    Windowsin vianmääritystäkin kannattaa kokeilla:
    1. Kirjoita tehtäväpalkin hakuun vianmääritys ja valitse tuloslsuettelosta Vianmääritysasetukset.
    2. Valitse Toimintakuntoon-kohdasta Tulostin ja edelleen Suorita vianmääritys.

    Joppe

    Joppe
    Joppe
    Osallistuja (Participant)

      Moi!

      Kokeile näkyykö ulkoinen kiintolevy Levynhallinnassa ja yritä antaa levylle asemakirjain, jos sillä ei sitä ole.

      Liitä ensi ulkoinen levy tietokoneeseen. Napsauta sitten kakkospainikkeella aloituspainiketta ja valitse Levynhallinta. Napsauta kakkospainikkeella asemaa, joka vastaa kooltaan ulkoista levyä ja jolla ei ole kirjaintunnusta. Valitse Muuta asemakirjain ja polku, niin pääset antamaan levylle asemakirjaimen.

      Joppe

      Joppe
      Joppe
      Osallistuja (Participant)

        Kokeile sitä, että asennat tulostimen ohjelmiston, jonka voi ladata valmistajan tukisivuilta.

        Joppe

        Joppe
        Joppe
        Osallistuja (Participant)

          Noita kameroita on monia, ja niissä voi olla ihan omat ohjelmansa ja sovelluksensa, mutta monet toimii yleisillä kamerasovelluksilla, jotka tukee endoskooppia. Esimerkiksi KotiMikron tilaajalahjuksena oleva laite toimii ainakin YCamera-sovelluksella. Sen saa laitteen sovelluskaupasta, Androidille täältä ja iPhonelle täältä.

          Muita endoskooppisoftia ovat muun muassa Scopecam ja CameraFi.

          Joppe

          Joppe
          Joppe
          Osallistuja (Participant)

            Akussa voi olla jokin häiriö. Sitä voi kokeilla, että sammutaa laitteen, irrottaa virtajohdon, irrottaa akun ja painaa sitten varmuuden vuoksi 20 sekunnin ajan virtapainiketta, että kaikki jänniteet häipyvät ja laittaa sitten akun takaisin. Se auttaa joskus akkuhäiriöihin.

            Joppe
            Joppe
            Osallistuja (Participant)

              Hei

              Gmailin voi poistaa Google-tilistä, jos ei halua koko Google-tiliä poistaa. Täällä on Googlen ohje:
              http://bit.ly/gmail-poisto

              Edgessä ei ole mitään sähköpostia, joten en tiedä mitä tarkoitat, mutta jos sinulla on Outlook.com- tai vanhempi Hotmail-osoite, joita käytiin webmailissa selaimella, niin kirjaudu niillä selaimessa, tai luo uusi Microsoftin palvelussa, jos tiliä ei ole ennestään:
              https://outlook.live.com/owa/

              Joppe

              Joppe
              Joppe
              Osallistuja (Participant)

                Moi,

                Tuota vaivaa on Asuksen vanhemmissa läppäreissä ollut jonkin verran ainakin Windows 10:n kanssa.

                Asus ei käsittääkseni ole tehnyt uutta kamera-ajuria Windows 10:lle vanhoja läppäreitä varten, joten voi olla aika työlästä tai mahdotonta löytää sopiva ajuri.

                Asus neuvoo tällä tukisivullaan etsimään Windowsin päivitysvelholla ajurin päivityksen, mutta eihän sellaista löydy, jos sitä ei ole tehtykään.

                Jotkut ovat tämän Appualsin sivun mukaan ilmeisesti saaneet kameransa käännettyä lataamalla Asuksen tukisivuilta ajurin, joka on tiedoiltaan lähinnä oman kameran tietoja.

                Ensin pitää Windowsin Laitehallinnassa tarkistaa kameran laitetunnus ja sen jälkeen yrittää etsiä Asuksen tuesta läppärin kameramallia lähinnä oleva ajuri ja asentaa se. Tuo ei kuulosta kovin vakuuttavalta menetelmältä, mutta kokeilla aina voi.

                Tuolla samalla Appualsin sivulla todetaan myös, että kameran voi saada toimimaan jollain kolmannen osapuolen kamerasoftalla.

                Joppe

                 

                Joppe
                Joppe
                Osallistuja (Participant)

                  Moi,

                  Edgeä ei voi poistaa, koska se on osa järjestelmää.

                  Asenna Edgen uusin versio. Se on valinnainen ainakin toistaiseksi, sillä nykyinen Edge on vielä Windows 10:n oletuselain.

                  Uusi on kuitenkin ollut Microsoftin sivuilla jo tammikuusta ladattavissa. Uusi Edge perustuu Chromium- selainmoottorille, jota Chromekin käyttää, ja siksi uuteen Edgen voi asentaa laajennuksia myös Chromen Webstoresta. Se on hieno ominaisuus.

                  Uusi Edge on omassa koneessani toiminut ihan hyvin. Se asentui englanninkielisenä, mutta kieli oli helppo vaihtaa asetuksissa. Ja voi olla, että nykyversio asentuu jo oikein järjestelmän kielen mukaan, eikä mitään kielisäätöjä tarvita.

                  Täälltä sen saa:
                  http://bit.ly/uusi-edge

                  Se korvaa nykyisen Edgen.

                  Joppe

                  Joppe
                  Joppe
                  Osallistuja (Participant)

                    Moi,

                    Vähän kuulostaa siltä, että levytila on vähissä ja tiedostojen pakkaus on mennyt päälle, kun päivitys ei ole muuten mahtunut, ja se on jäänyt jotenkin jumittamaan. Tarkista levytila ja yritä vapauttaa sitä, jos sitäö on kovin vähän.

                    Aja levyn uudelleenjärjestäminen ja vapauta sillä tilaa:
                    1. Kirjoita Windowsin hakuun järjestä ja paina Enteriä tai valitse osumista Järjestä uudelleen.
                    2. Valitse OK, kun C-asema on valittuna.
                    3. Napsauta painiketta Järjestä järjestelmätiedostot. Valitse sen jälkeen taas sama asema.
                    4. Valitse luettelosta ”Edelliset Windows-asennukset”, ”Tilapäiset Windows-asennustiedostot” tms. ja paina OK.

                    Samalla työkalulla voi poistaa turvallisesti muutakin turhaa.

                    Joppe

                    Joppe
                    Joppe
                    Osallistuja (Participant)

                      Koita jollain toisella selaimella, aukeaako sivu tai sivut. Jos aukeaa, niin silloin vikaa on Edgessä. Jos ei, niin vika on luultavimmin verkossa.

                      Et kertonut, mitä ja mistä koitit korjata, mutta jos et vielä kokeillut, niin yritä määrittää Edge uudestaan, jos Edge on rikki: Valitse aloituspainike -> Asetukset -> Sovellukset. Kirjoita hakuun Edge, valitse Microsoft Edge ja sen kohdalla Lisäasetukset. Koita ensin Korjaa-vaihtoehtoa. Jos se ei auta, niin koita Palauta-vaihtoehtoa.

                      Joppe

                      Joppe
                      Joppe
                      Osallistuja (Participant)

                        Tuli kyllä heti mieleen, että oma osoitteesi on vahingossa jossain suodattimessa, mutta jos Gmailin asetusten ”Suodattimet ja estetyt osoitteet” -kohdassa ei ole mitään, niin sitten on aika mystinen juttu.

                        Joppe

                        Joppe
                        Joppe
                        Osallistuja (Participant)

                          Se riippuu jonkin verran käytetystä postipalvelusta, mutta jos tietokoneen postiohjelmassa ja puhelimen postisovelluksessa on käytössä POP-protokolla, niin viestit latautuvat kopioina kullekin laitteelle. Silloin käy niin, että kun poistat sähköpostin läppäriltä, se on silti puhelimessa, ja päinvastoin.

                          Valitse ohjelman ja sovelluksen asetuksissa IMAP-protokolla, niin silloin viestit synkronoituvat kaikissa laitteissa, ja viestin poisto yhdeltä laitteelta poistaa sen myös toiselta.

                          IMAPin käytössä on syytä huomioida se, että tosin kuin POP, IMAP jättää viesteistä kopiot sähköpostipalvelimelle, joten postilaatikko voi tulla helposti täyteen, jos sitä ei huomaa käydä palvelimella tyhjentämässä.

                          Joppe

                           

                          Joppe
                          Joppe
                          Osallistuja (Participant)

                            Moi,

                            Onpas erikoinen vaiva.

                            Joskus noihin mystisiin vikoihin auttaa tietokoneen sammuttaminen kokonaan. Kun sammutat tietokoneen, niin varmista, että suljet kaikki ohjelmat ennen sammuttamista.

                            Terveisin,
                            Joppe

                            Joppe
                            Joppe
                            Osallistuja (Participant)

                              Tuohon ei taida mitään täsmälääkettä olla. Jos käytössä on F-Securen Safe, niin sen tukisivuilta saattaa löytyä apua, kuten tästä laajennuksia käsittelevästä tukiartikkelista, josta on linkki myös yhteydenottoon F-Securen tekniseen tukeen:
                              https://bit.ly/f-secure-laajennukset

                              Joppe

                              Joppe
                              Joppe
                              Osallistuja (Participant)

                                Moi,

                                Helenin kanssa tuskin toimii muu kuin niiden oma sovellus. Kysy tekijältä, onko tulossa päivitystä. Tämän sivun lopussa on kaavake, jolla voi jättää kyselyn:
                                https://bit.ly/helen-plus-tiedustelu

                                Terveisin,
                                Joppe